fbpx
ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Μπορείτε να κάνετε κράτηση εισητηρίων μέσω των online υπηρεσιών more.com by Viva

Απρίλιος, 2024

ΘΕΑΤΡΟ RADAR THEATER

theatermag|.gr| Ευδοκία Ασπρομάλλη και Αντώνης Καραθανασόπουλος

theatermag|.gr| Ευδοκία Ασπρομάλλη και Αντώνης Καραθανασόπουλος

Ο Αντώνης Καραθανασόπουλος και η Ευδοκία Ασπρομάλλη στην παράσταση «Τρομεροί Γονείς» που σκηνοθετεί η Αναστασία Παπαστάθη. (Φωτογραφίες/video: Χάρης Γερμανίδης).

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

Ερμηνεύουν τη Μαρία και τον Μιχάλη στην παράσταση του έργου «Τρομεροί Γονείς» του Ζαν Κοκτώ. Η Ευδοκία Ασπρομάλλη και ο Αντώνης Καραθανασόπουλος μιλούν στο theatermag για την παράσταση που σκηνοθετεί η Αναστασία Παπαστάθη στο θέατρο Radar η οποία κάνει πρεμιέρα στις 9 Δεκεμβρίου.

Ποιες ήταν οι σκέψεις σας όταν διαβάσατε το έργο «Τρομεροί Γονείς» και η επαφή σας με τον συγγραφέα Ζαν Κοκτώ;

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Με συνεπήρε η ροή της πλοκής, οι αναπάντεχες αποκαλύψεις και η διαρκής αίσθηση ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Σκεφτόμουν πως ο κάθε χαρακτήρας έχει μία εσωτερική διαδρομή προς τη λύτρωση και πως ο μόνος δρόμος για να επιτευχθεί αυτό, βρίσκεται διαμέσου της επώδυνης αλλαγής και προσαρμογής σε σχέση με το πλαίσιο ελευθερίας του συνανθρώπου του.
Κι όταν λέμε του συνανθρώπου του, δεν εννοούμε τον γείτονα ή κάποιον τυχαίο περαστικό στο δρόμο, αλλά τη μητέρα, τον πατέρα και τη θεία κάποιου. Ο Ζαν Κοκτώ ως μετρ της μυθοπλασίας είναι μία προσωπικότητα που έχει αφήσει μεγάλο και ποικίλο έργο μετά θάνατον. Έχοντας έρθει σε επαφή με την ιδιαίτερη γραφή του στο παρελθόν, αισθάνομαι πολύ χαρούμενος που καλούμαι τώρα να συμμετάσχω σε αυτή την παράσταση».

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Πάει καιρός από την πρώτη μου επαφή με το έργο. Μέσα σε τόσο δυσμενείς συνθήκες με περιορισμούς, ο καιρός περνάει πιο γρήγορα απ’ όσο νομίζουμε. Το έργο, λοιπόν, το διάβασα πριν από περίπου δύο χρόνια. Ανακάλυπτα σε κάθε σελίδα τι είδους άνθρωποι είναι αυτοί και τι θέλουν να πουν ο ένας στον άλλον, πώς αλληλοεπιδρούν και πώς θα καταλήξει αυτή η «τρομερή» οικογένεια.
Ο συγγραφέας έδινε τις απαντήσεις σχεδόν καθαρά και ξάστερα κατά τη γνώμη μου. Αν θέλω να μιλήσω ειλικρινά, η πρώτη μου σκέψη ήταν: “Ωπ! Κάτι πολύ ενδιαφέρον έχουμε εδώ, και σίγουρα κάτι που δίνει χώρο στον ηθοποιό να παίξει και να αναπτύξει αυτούς τους χαρακτήρες”. Πριν από τους “Τρομερούς Γονείς” δεν είχα διαβάσει κάποιο έργο του Κοκτώ, ήξερα όμως ότι η γραφή του είναι σε μεγάλο βαθμό βιωματική.
Ερευνώντας λοιπόν και μαθαίνοντας μέσα απ’ το κείμενο και όχι μόνο, αυτό επιβεβαιωνόταν. Ο συγγραφέας, έχοντας ασχοληθεί με την αρχαία τραγωδία, δίνει μεγάλη διάσταση στις καταστάσεις, μπαίνει βαθιά στην ψυχολογία των ηρώων και ξαναγράφει για αξίες όπως ο έρωτας, η μοίρα, η τιμιότητα και η αθωότητα. Αυτό είναι και το μεγαλείο του και γι’ αυτό αξίζει να ανέβει αυτό το έργο του σε αυτή την εποχή».

Κατά τη γνώμη σας για ποια θέματα μιλάει το έργο;

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Ας ξεκινήσω από το πιο προφανές, το οποίο θα έλεγε κανείς πως είναι η σχέση που μπορεί να έχει ένα παιδί – στην προκειμένη περίπτωση ένας γιος – με τη μητέρα του. Ακούγεται απλό, όμως στο έργο δεν είναι καθόλου.
Κεντρικός άξονας της σχέσης αυτής είναι η εξάρτηση. Η μητέρα είναι η φίλη και το άλλο μισό του παιδιού και το παιδί είναι ο μόνος λόγος ύπαρξης για τη μητέρα. Γύρω λοιπόν από αυτή την αρρωστημένη σχέση, ο Κοκτώ πλέκει δεξιοτεχνικά θέματα όπως οι εξωσυζυγικές σχέσεις, ο έρωτας που είναι ζωντανός ή βαθιά ριζωμένος και ξεχασμένος, η σχετικότητα της αδελφικής αγάπης, καθώς και η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης που τρέφεται απ’ τον εγωισμό που όμως στο τέλος μπορεί και να τον νικήσει.
Το έργο με τα σκαμπανεβάσματα και τα τεχνάσματά του, που κρατούν σε εγρήγορση τον θεατή, μπαίνει βαθιά στην ψυχή του κάθε χαρακτήρα και έτσι γινόμαστε μάρτυρες της δύναμης των ανθρώπων, της θέλησης και της ανάγκης τους για ομορφιά. Πράγματα πανανθρώπινα και τεράστιας σημασίας, τόσο απλά στη φύση τους, αλλά όχι δεδομένα».

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Ο Κοκτώ καταπιάνεται με την ενδοοικογενειακή καταπίεση που έρχεται σε κόντρα με την ενηλικίωση του παιδιού, τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του και τα “θέλω” του. Πέραν αυτού, σκιαγραφούνται με ακρίβεια οι οικογενειακές – και όχι μόνο – τριγωνικές σχέσεις, που με την πάροδο του χρόνου φέρουν χαρακτηριστικά αλληλεξάρτησης και αμοιβαίων συναισθημάτων, τα οποία συνήθως καταλήγουν σε έριδες.
Το πιο σημαντικό – που νομίζω αξίζει να αναφερθεί -, είναι η ανάδειξη της τοξικότητας αυτού του είδους σχέσεων, οι οποίες σε πολύ μεγάλο βαθμό φέρνουν στην επιφάνεια τη σαθρότητα του θεσμού της οικογένειας και των καταπιέσεων που προκύπτουν από τη δημιουργία μίας οικογένειας, της οποίας τα μέλη, δεν φέρουν τον απαραίτητο βαθμό υπευθυνότητας και ωριμότητας για την διατηρήσουν σε υγιή επίπεδα».

Ο Αντώνης Καραθανασόπουλος και η Αναστασία Παπαστάθη. (Φωτογραφίες/video: Χάρης Γερμανίδης).

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Ο Μιχάλης. Ένα νεαρό και γεμάτο ζωντάνια παιδί, το οποίο έρχεται αντιμέτωπο με τα συναισθήματα του για πρώτη φορά και αποφασίζει να κάνει κάποια βήματα στη ζωή του, τα οποία έρχονται σε κόντρα με της επιταγές των γονιών του. Ερωτεύεται για πρώτη φορά και ο έρωτας τον κυβερνά, τον αλλάζει και τον ωριμάζει».

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Η Μαρία δεν είναι μέλος της “τρομερής οικογένειας”, είναι όμως ένας χαρακτήρας που θα ταράξει την φαινομενική ηρεμία της και θα αποτελέσει αφορμή για να παρέλθει η τάξη σ’ αυτό το γκρίζο και αρρωστημένο περιβάλλον. Η Μαρία λοιπόν, συμβολίζει το φως, την αγνότητα, την καθαρότητα.
Είναι το έναυσμα για τον γιο της οικογένειας, τον Μιχάλη, να σπάσει τα δεσμά των “τρομερών” και να ελευθερωθεί, γνωρίζοντας τη ζωή και τον έρωτα. Δίνει δύναμη γιατί μένει πιστή σε αξίες που η τρομερή οικογένεια αγνοεί, αξίες όπως η τιμιότητα, η ειλικρίνεια και η προσπάθεια να επαναφέρει πάντοτε την τάξη με έναν τρόπο όσο το δυνατόν ανώδυνο για τους γύρω της. Αυτό βέβαια της στοιχίζει πολλά, όμως με την κατάλληλη βοήθεια στέκεται στα πόδια της και διεκδικεί όλες αυτές τις αξίες που την χαρακτηρίζουν».

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τη σκηνοθέτιδα της παράστασης Αναστασία Παπαστάθη;

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Ξεκινώντας αυτό το ταξίδι στο θέατρο για πρώτη φορά, νομίζω πως δεν θα μπορούσα να ζητήσω περισσότερα. Η συνεργασία μας ξεκίνησε με πολλές δυσκολίες λόγω της πανδημίας και κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο τις εξωτερικές συνθήκες, αλλά και τα εμπόδια που ορθώθηκαν στην ψυχή μας μέσω αυτών των συνθηκών.
Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να τα αφήσουμε στην άκρη και να προχωρήσουμε στη δημιουργία. Η κυρία Παπαστάθη ακούει τις ανάγκες του ηθοποιού, είναι ανοιχτή στην οπτική του καθένα μας ξεχωριστά. Δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον, πράγμα που προσωπικά θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό. Οι συζητήσεις, οι δοκιμές και οι δοκιμασίες, η καθοδήγηση και οι συμβουλές έθεσαν γερά θεμέλια για μια όμορφη συνεργασία και για έναν κοινό στόχο: την αλήθεια».

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Με την Αναστασία συνεργαζόμαστε για πρώτη φορά. Ομολογώ ότι είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτή τη συνεργασία, γιατί είναι ένα άτομο με πηγαία αγάπη για το θέατρο, σεβασμό προς τους συνεργάτες της και βαθιά γνώση σ’ αυτό που κάνει.
Επίσης, καθώς στην παράσταση έχουμε τη σχέση μητέρας-γιου, γεγονός που αυτόματα μας φέρνει πιο κοντά, αισθάνομαι ότι δε θα μπορούσα να έχω πιο κατάλληλο άτομο απέναντι μου για να έρθω σε ουσιαστική και εις βάθος επαφή. Είναι από τις συνεργασίες που χαίρεται κανείς να έχει στο χώρο».

Ο Χρήστος Ευθυμίου, η Αναστασία Παπαστάθη και η Μαρία Μαυροματάκη. (Φωτογραφίες/video: Χάρης Γερμανίδης).

Θα θέλατε να μας περιγράψετε μια δυνατή σκηνή της παράστασης;

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Το έργο ομολογουμένως έχει πολλές δυνατές σκηνές. Η πρώτη όμως που μου έρχεται στο νου, είναι αυτή που εκμυστηρεύονται – ψευδώς – στον Μιχάλη, πως η κοπέλα του (Μαρία) έχει κι άλλους εραστές. Η συναισθηματική παλέτα της σκηνής μεταβάλλεται από αμηχανία, σε οργή και από οργή σε μετάνοια και τελικά σε λύπη πολύ γρήγορα και περίτεχνα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα μοναδικά ηλεκτρισμένο κλίμα».

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Είναι η στιγμή που όλα αλλάζουν! Η Μαρία έρχεται αντιμέτωπη με τον Γιώργο, πατέρα του Μιχάλη. Βρισκόμαστε στο διαμέρισμα της Μαρίας την ημέρα της “τρομερής” επιδρομής των γονέων που έχουν σκοπό να διακόψουν τη σχέση του Μιχάλη και της Μαρίας, ερήμην των δύο ερωτευμένων παιδιών.
Μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο εξόντωσης του έρωτα. Ο Γιώργος τυχαίνει να είναι ο άνθρωπος με τον οποίο η Μαρία διατηρούσε σχέση, χωρίς όμως να ξέρει την πλήρη αλήθεια για την οικογένεια και το όνομά του.
Ο Γιώργος, λοιπόν, παίρνει την κατάσταση στα χέρια του και δημιουργεί μία πλεκτάνη αναγκάζοντας τη Μαρία να πει ψέματα στον Μιχάλη, και εκβιάζοντάς την με έναν τρόπο που την οδηγεί σε αδιέξοδο. Η κοπέλα αντιστέκεται με όλη της τη δύναμη, όμως αναγκάζεται να υποκύψει στο τρομερό σχέδιο του Γιώργου.
Αυτή η σκηνή αποτελεί σημείο αναφοράς του έργου όπου τα πράγματα θα πάρουν τραγική διάσταση, η μοίρα θα δείξει το πιο σκληρό της πρόσωπο και μέσα από αυτό θα φανερωθούν οι αλλαγές των χαρακτήρων που θα αλλάξουν και την έκβαση του έργου».

Πότε ξεκινήσατε πρόβες, ποια ήταν η έρευνα που χρειάστηκε να κάνετε για αυτή την παράσταση;

Ευδοκία Ασπρομάλλη: «Οι πρώτες συναντήσεις του θιάσου πραγματοποιήθηκαν τον Σεπτέμβριο, με γνώμονα την εμβάθυνση στο κείμενο και τους χαρακτήρες. Μετά από περίπου δύο μήνες προβών, ξεκινήσαμε να μπαίνουμε σιγά σιγά στην κίνηση και στη διαμόρφωση των χαρακτήρων.
Μέσα σε όλο αυτό το διάστημα αναλύσαμε πολλές πτυχές του έργου και των ηρώων του. Ξεκινώντας από τον κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά με συζητήσεις και σκέψεις, με έρευνες πάνω στην ψυχολογία του ανθρώπου που αντιμετωπίζει ακραίες καταστάσεις τέτοιας φύσης και με βασικό άξονα το κείμενο και τη ματιά του συγγραφέα.
Η έρευνα γινόταν ατομικά, αλλά εξελισσόταν μέσω του συνόλου του θιάσου. Η δουλειά αυτή είναι απολύτως απαραίτητη και καθοριστική για να καταφέρουμε να ζωντανέψουμε το υπέροχο αυτό έργο.
Πέρα λοιπόν από την αναζήτηση των ψυχικών πτυχών των ηρώων, σημαντικό είναι να διαμορφωθεί και το παρελθόν τους. Μέσω των πληροφοριών του κειμένου που μας οδήγησαν σε μια κατεύθυνση, και με τη βοήθεια της φαντασίας, ανακαλύψαμε την πορεία των χαρακτήρων και με λεπτομέρεια αναλύσαμε το πώς πράττουν και αισθάνονται στις λεγόμενες off σκηνές – στις σκηνές δηλαδή που διαδραματίζονται στην πορεία του έργου, αλλά δεν έχουν γραφτεί. Κάνοντας λοιπόν όλη αυτή την εργασία, σειρά για μένα έχει η δημιουργία αισθήσεων και εικόνων. Έχοντας δηλαδή τα εφόδια της έρευνας, οδηγούμαι στο συναίσθημα και την αλήθεια, μιαν αλήθεια που θα βρω μέσα από τα δικά μου βιώματα τα οποία θα ακουμπούν στο χαρακτήρα που καλούμαι να ζωντανέψω».

Αντώνης Καραθανασόπουλος: «Ξεκινήσαμε αρχές Σεπτεμβρίου. Η έρευνα για τη δόμηση των ρόλων και της παράστασης αφορούσε κυρίως την προσωπική μας ματιά απέναντι στο ρόλο και τα νοήματα του έργου στο σήμερα. Τα ερωτήματα που είχαμε να απαντήσουμε ήταν του τύπου: “Σε τι θέλουμε να αναφερθούμε σε σχέση με το σήμερα;”, “Πώς θα ήταν αυτοί οι άνθρωποι σήμερα; Τι χαρακτηριστικά θα έχουν;” και “Πώς θα είναι δομημένο το μικροσύμπαν τους;”. Οπότε δώσαμε μεγάλη βάση στη δημιουργία της προσωπικής ιστορίας του κάθε ρόλου, ούτως ώστε να έχει αντίκρισμα σε παρόντα χρόνο στην κοινωνία μας».

Πληροφορίες της παράστασης «Τρομεροί Γονείς»

Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Αναστασία Παπαστάθη

Σκηνικά – Κοστούμια: Κυριακή Πανούτσου
Μουσική επιμέλεια: Πάνος Φορτούνας
Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Τσολάκης
Φωτισμοί: Αναστασία Παπαστάθη

Φωτογραφίες/video: Χάρης Γερμανίδης
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Web & Digital Communication: Χρήστος Λουκόπουλος
Art work: Creatures

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης: Χρήστος Ευθυμίου, Μαρία Μαυροματάκη, Αναστασία Παπαστάθη, Αντώνης Καραθανασόπουλος, Ευδοκία Ασπρομάλλη

Η παράσταση «Τρομεροί Γονείς» πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Πού: Θέατρο Radar, Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, Νέος Κόσμος, Αθήνα, (απέναντι από το Σταθμό Μετρό «Άγιος Ιωάννης», τηλ. 210 9769294

Πότε: από την Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021 και κάθε Πέμπτη στις 20.00, Σάββατο 21.00 και Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Εισιτήρια: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (φοιτητές / ΑμΕΑ / Άνεργοι/ Άνω των 65), 5 ευρώ (ατέλειες). Ειδικές τιμές σε ομαδικά εισιτήρια 10 ατόμων και άνω

10 ευρώ γενική είσοδος για αγορά εισιτηρίου έως τις 9/12/2021

Προπώληση viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/theater/theater-radar/tromeroi-goneis/ και σε 51 καταστήματα Public και 12 καταστήματα Media Markt

Η παράσταση θα λειτουργήσει σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες οδηγίες ασφαλούς διεξαγωγής ζωντανών θεαμάτων, ακροαμάτων και λοιπών παραστατικών τεχνών σε κλειστούς χώρους και με υποχρεωτική χρήση μάσκας.

παραπομπή: https://www.theatermag.gr/2021/11/30/oi-ithopoioi-evdokia-aspromalli-kai-o-antonis-karathanasopoulos-mas-miloun-gia-tous-tromerous/?fbclid=IwAR1Pfhrjwmq4J6thDwXXfA9Xj4vpAqI9NPSDceFk70xfqOQFF6x5jvc2Gwc