12 Νοέ Συνέντευξη στο Life&Culture|.gr|
Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα: Ακόμα μια δυνατή παράσταση κοινωνικής αφύπνισης
Με μεγάλη χαρά υποδεχόμαστε ακόμα μία παράσταση με τον τίτλο «Εμπόριο» από την «Ομάδα Ανδρομέδα» στο Θέατρο Radar αυτή την φορά. Δεν είναι η πρώτη παράσταση της Ομάδας. Ακόμα θυμόμαστε τις συγκλονιστικές παραστάσεις «Γυναίκες από χώμα» και «Κατανόησέ με ή σε καταβροχθίζω», παραστάσεις που στο επίκεντρό τους είχαν φλέγοντα κοινωνικά θέματα (δημόσια διαπόμπευση οροθετικών γυναικών, παιδική κακοποίηση). Μιλήστε μας για την νέα αυτή παράσταση που και πάλι την σκηνοθετεί ο Κοραής Δαμάτης. Με τι καταπιάνεται η παράσταση αυτή;
Αναστασία Τσούτση: Το θέμα αυτής της παράστασης είναι η Εμπορία Ανθρώπων, το trafficking, ένα φαινόμενο που συναντήσαμε έντονα κατά την έρευνά μας για την δημιουργία των δυο προηγούμενων παραγωγών μας. Αποφασίσαμε να μιλήσουμε για αυτό το έγκλημα που χαρακτηρίζεται ως «αόρατο» και σπάνιο και όμως αποτελεί σήμερα την πιο κερδοφόρα παράνομη και εγκληματική επιχείρηση παγκοσμίως, μετά τη διακίνηση ναρκωτικών και το παράνομο εμπόριο όπλων.
Σοφία Ρούβα: …Το trafficking είναι ένα έγκλημα που καταρρακώνει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, πατά στο φόβο του ατόμου, «πουλώντας» συχνά την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή χωρίς να κοιτά ηλικία, εθνικότητα ή φύλο.
Ντίνα Κούκου: …Είναι ένα έγκλημα που μόνο όλοι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Κανένας πολιτισμένος και συνειδητοποιημένος άνθρωπος δεν επιτρέπεται να μένει αμέτοχος και να ανέχεται αυτή την απάνθρωπη εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Η αδιαφορία εδώ ισοδυναμεί με συνενοχή!
Φανή Γρύλλη: Επηρεασμένες από τις νέες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που φέρει η παγκόσμια πανδημία, δημιουργήσαμε, από κοινού με τον Κοραή Δαμάτη, έναν δυστοπικό κόσμο στον οποίο εντάξαμε τις μαρτυρίες των θυμάτων εμπορίας ανθρώπων, θέλοντας έτσι να θίξουμε το πόσο εύθραυστη είναι η καθημερινότητα και η ελευθερία μας, γεγονός που σχετίζεται άμεσα με το παγκόσμιο φαινόμενο του trafficking.
Να σημειώσουμε ότι και εδώ η συγγραφή του έργου και η σύνθεση των κειμένων ανήκουν στον σκηνοθέτη της παράστασης Κοραή Δαμάτη και στη «Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα». Πώς συγκεντρώθηκαν τα κείμενα αυτά και πώς έγιναν παράσταση στη συνέχεια;
Αναστασία Τσούτση: Η δημιουργία του πρωτότυπου θεατρικού έργου, έγινε από κοινού με τον Κοραή Δαμάτη, και όπως και στις προηγούμενες παραγωγές μας, προηγήθηκε πολύμηνη έρευνα. Αρχικά, πάντοτε ενημερωνόμαστε και εξερευνούμε, μαθαίνουμε σε βάθος κάθε υπόθεση/κοινωνικό φαινόμενο…
Σοφία Ρούβα: …Παράλληλα συλλέγουμε υλικό, διαβάζουμε βιβλία, άρθρα, εργασίες, στατιστικές μελέτες, μαρτυρίες, βλέπουμε ντοκιμαντέρ, ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους και Οργανισμούς.
Ντίνα Κούκου: …Το ερευνητικό μέρος είναι το πιο χρήσιμο, ουσιώδες και αναπόσπαστο κομμάτι για την δημιουργία των παραστάσεών μας. Έπειτα, γίνεται η σύνθεση των κειμένων/μαρτυριών για τη δημιουργία του τελικού κειμένου.
Ένας τίτλος, μία και μοναδική λέξη: «Εμπόριο». Ποιος ο στόχος της παράστασης αυτής ; H καταγραφή του εγκλήματος, η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, η καταπολέμηση της βαρβαρότητας; Τι;
Ντίνα Κούκου: Στόχος μας είναι η ενημέρωση και η αφύπνιση των ανθρώπων. Θεωρούμε πως η πιο ουσιαστική και άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος έγκειται στην ειλικρινή προσπάθεια κάθε ανθρώπου· αντί να μεταθέτουμε τις ευθύνες για την επίλυση του κάθε προβλήματος στους άλλους, ας εντοπίσουμε ο καθένας από μας τις ευθύνες που του/της αναλογούν.
Φανή Γρύλλη: Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Καθημερινά συμβαίνουν αμέτρητα περιστατικά βίας και καταπάτησης δικαιωμάτων σε όλον τον κόσμο. Είναι σημαντικό να κρατάμε αυτά τα περιστατικά στη μνήμη μας, για να μπορέσουμε στο μέλλον να αποτρέψουμε από το να ξανασυμβούν.
Αναστασία Τσούτση: Είναι σημαντικό, επίσης, να αναφέρουμε ότι η παράσταση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Γραφείου του Εθνικού Εισηγητή, κ. Ηρακλή Μοσκώφ, για την καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων. Ο κ. Μοσκώφ έχει σταθεί δίπλα μας από την αρχή σε όλη αυτήν μας την προσπάθεια.
Μιλήστε μας για τον ρόλο, τη λειτουργία του θεάτρου όταν πραγματεύεται θέματα όπως αυτά που έχει επιλέξει να παρουσιάζει η «Ομάδα Ανδρομέδα». Τι ανταπόκριση, τι απήχηση έχει στο κοινό μια τέτοια παράσταση αλλά και τι αντίκτυπο έχει στον ηθοποιό που γίνεται καθρέφτης της κοινωνίας και μέσο, εργαλείο αφύπνισης μιας μάλλον απαθούς κοινωνίας που επιπλέον έχει περάσει και περνάει ακόμα μια νέα πραγματικότητα, αυτήν της πανδημίας, τα δύο σχεδόν τελευταία χρόνια.
Αναστασία Τσούτση: Η Ανδρομέδα, καταπιάνεται με το θέατρο ντοκουμέντο: αληθινές μαρτυρίες, ιστορίες, γεγονότα. Καλούμε το κοινό να γίνει συνοδοιπόρος μας, να ζήσει μαζί μας τα βιώματα άλλων ανθρώπων και να προσπαθήσει να «μπει για λίγο στα παπούτσια τους». Αυτή δεν είναι μια ευχάριστη διαδρομή για κανέναν, υπάρχει δυσκολία και -ίσως -άρνηση, αλλά έχει μεγάλη αξία όταν δημιουργείται αυτή η μαγική σύνδεση.
Σοφία Ρούβα: Όσο για εμάς… Εμείς λειτουργούμε σαν δίαυλοι επικοινωνίας, δανείζοντας το σώμα, την φωνή και τον ψυχισμό μας, για να ακουστούν οι μαρτυρίες των ανθρώπων που μένουν σιωπηλοί στα σκοτάδια.
Ντίνα Κούκου: Τεράστιο ρόλο στο αποτέλεσμα παίζει η ιδιαίτερη προσέγγιση του σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη, που είναι βασισμένη πάντοτε στην αλήθεια και τον σεβασμό!
Υπάρχει σκέψη για παράταση των παραστάσεων, υπάρχουν κάποια άλλα μελλοντικά σχέδια ίσως που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Φανή Γρύλλη: Για παράταση παραστάσεων δεν είμαστε σε θέση ακόμα να απαντήσουμε, καθώς συντελούν πολλοί παράγοντες για κάτι τέτοιο.
Αναστασία Τσούτση: Σαφώς υπάρχουν σχέδια για το μέλλον, για την ώρα επικεντρωνόμαστε στο ταξίδι του «Εμπορίου».
Ντίνα Κούκου: Το σίγουρο είναι ότι θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε μέσα από τις δράσεις μας ανθρωπιστικά προβλήματα αιχμής!
παραπομπή: https://lifeandculture.gr/