26 Μάι Άρθρο tanea.gr
H «Παρεξήγηση» στο Θέατρο Radar
Η Αναστασία Παπαστάθη υπογράφει τη μετάφραση, την σκηνοθεσία, τους φωτισμούς και ερμηνεύει την Μάρθα στην παράσταση του έργου η «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ.
«Ήμουν 19 χρονών όταν πρωτοδιάβασα τον «Ξένο». Θυμάμαι ταράχτηκα τόσο πολύ που έχασα τον ύπνο μου» λέει στο ΝΣυν. «Χρόνια μετά εξήγησα την αιτία της ταραχής μου. Ήταν το γεγονός ότι με έφερνε σε επαφή με την ασυνείδητη πλευρά του εαυτού μου και ταυτόχρονα μου άνοιγε έναν δρόμο αναζήτησης. Το ίδιο συνέβη με την «Παρεξήγηση». Είναι ένα έργο που σε ξεβολεύει, που σε κάνει να θέλεις να ψάξεις την αλήθεια, που κρύβεται πίσω από τα φαινόμενα. Επίσης, με συγκινεί το ενδιαφέρον του Καμύ για τη διαδρομή της ανθρώπινης ψυχής. Αυτήν ακριβώς θέλω να ερευνήσω και η «Παρεξήγηση» μου προσφέρει γενναιόδωρα το υλικό που χρειάζομαι».
Η υπόθεση του έργου. Στην κεντρική Τσεχία του μεσοπολέμου και ενώ ο τρόμος της γερμανικής κατοχής απειλεί ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη, δυο γυναίκες, η Μητέρα και η κόρη της Μάρθα, διατηρούν σε μια απομακρυσμένη περιοχή ένα πανδοχείο. Όποιος πελάτης φτάνει εκεί, τον δολοφονούν, τον κλέβουν και ρίχνουν το πτώμα του στο ποτάμι. Στόχος τους είναι, να συγκεντρώσουν χρήματα για να μπορέσουν να φύγουν από τον σκοτεινό και καταθλιπτικό Βορά και να ταξιδέψουν στο Νότο, για να συναντήσουν την θάλασσα και το φως του ήλιου. Τι γίνεται όμως όταν στο πανδοχείο φτάνει ο Γιάν, γιος της Μητέρας και αδερφός της Μάρθας, που έλειπε τριάντα χρόνια και αφού δεν τον αναγνωρίζουν, εκείνος επιλέγει να κρατήσει την ταυτότητά του κρυφή; Στην υπόθεση του έργου εμπλέκονται άλλα δύο πρόσωπα, η Μαρία, γυναίκα του Γιάν και ο αινιγματικός Υπηρέτης.
«Είναι μια αληθινή ιστορία που ο Καμύ την απέδωσε με τον δικό του τρόπο, θέτοντας ερωτήματα φιλοσοφικά και υπαρξιακά» συνεχίζει η σκηνοθέτις. «Για παράδειγμα, όταν ο Υπηρέτης, που έχει πάρει την θέση του Θεού στο τέλος του έργου, λέει ” Όχι” στην έκκληση βοήθειας της Μαρίας, αυτόματα μπαίνει ένα ερώτημα για την σχέση του Θεού με τον άνθρωπο: “Είναι ο Θεός σκληρός και άσπλαχνος ή μήπως ο Θεός θέλει να πει στον άνθρωπο: Μη γίνεσαι ζητιάνος κάθε φορά που έχεις ανάγκη. Αναζήτησε τον Θεό μέσα σου!”. Σε άλλο σημείο του έργου, όταν ο Γιαν επιστρέφει μετά από τριάντα χρόνια, αποφασίζει να κρατήσει την ταυτότητά του κρυφή, στην ουσία ψεύδεται. Οι συνέπειες που ακολουθούν είναι ανεπανόρθωτες, γιατί εγκλωβίζεται μέσα στο ίδιο του το ψέμα. Φυσικά όλα αυτά λειτουργούν μέσα από σύμβολα, που χρειάζονται αποκωδικοποίηση και το μαγικό στοιχείο στην Τέχνη είναι ότι ο κάθε άνθρωπος μπορεί να δώσει την δική του εκδοχή».
Η προσέγγιση της σκηνοθέτριας. «Είναι ένα έργο, όπου συγκρούονται δύο κόσμοι, το Φως και το Σκοτάδι. Ο κόσμος του σκοταδιού, ψεύδεται, κλέβει, εξαπατά, δολοφονεί και δεν επιτρέπει την έκφραση κανενός είδους συναισθήματος. Ο κόσμος του φωτός, έχει αγνότητα, αξίες, αισθάνεται, αγαπά και εκφράζει τα συναισθήματά του. Σε ποιόν κόσμο θέλουμε να ζήσουμε; Πρέπει να επιλέξουμε και να αναλάβουμε την ευθύνη της επιλογής μας, με όποιο κόστος. Όλοι αυτοί οι προβληματισμοί πιστεύω ότι καθιστούν το έργο σύγχρονο και διαχρονικό ταυτόχρονα. Κι αν θέλετε να μιλήσουμε για το πόσο κοντά είναι στο σήμερα με την έννοια του επίκαιρου, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι όλα συμβαίνουν στον μεσοπόλεμο με την γερμανική κατοχή να σπέρνει τον τρόμο και να απειλεί την αξιοπρέπεια και την ελευθερία του ανθρώπου. Σήμερα βιώνουμε κάτι διαφορετικό;».
Πρόβα και συνεργασία. «Στην πρόβα ο ηθοποιός, εκτίθεται, ρισκάρει, δοκιμάζει λάθος πράγματα και μαθαίνει μέσα από τα λάθη του. Συγκρούεται με τον ίδιο του τον εαυτό, με τις ευκολίες και τα κεκτημένα του. Χρειάζεται τόλμη, πίστη, υπομονή και επιμονή για να κατακτήσει τον ρόλο του. Προσωπικά ευτύχησα στην συνεργασία μου με τους ηθοποιούς της “Παρεξήγησης”, γιατί ο κάθε ένας είναι μια ιδιαίτερη προσωπικότητα και η εμπειρία να τον προσεγγίσω ήταν μοναδική».
Ταυτότητα της παράστασης
«Η παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ
Θέατρο Radar (Πλατεία Αγίου Ιωάννη Κυνηγού 13, Σταθμός Μετρό «Άγιος Ιωάννης» , τηλ. 210-9769.294). Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 & Κυριακή στις 19.00.
Μετάφραση, σκηνοθεσία, φωτισμοί: Αναστασία Παπαστάθη
Σκηνογραφία & ενδυματολογία: Ειρήνη Παγώνη
Μουσική επιμέλεια: Πάνος Φορτούνας
Ερμηνεύουν με σειρά εμφάνισης οι ηθοποιοί: Μαρία Σκούντζου, Αναστασία Παπαστάθη, Γιώργος Βούτος, Κώστας Καζανάς, Ηλέκτρα Αρσενίδου.
παραπομπή:
https://www.tanea.gr/2015/12/08/lifearts/h-pareksigisi-sto-theatro-radar/